Terapeutti tule näkyväksi ja erottaudu massasta!

Kuva: Terapeutti tule näkyväksi ja erottaudu massasta!

Valitseterapia.fi tarjoaa eri alojen terapeuteille mahdollisuuden tulla näkyväksi ja tarjota omaa erikoistumistaan sitä tarvitseville! Profiilin tekeminen on käytännössä nopeaa ja vaivatonta, ja voikin viedä parhaimmillaan vain kahvitauon verran, jos tarkoituksenasi on vain tulla mukaan palveluntarjoajien alati kasvavaan joukkoon helpottamaan avun löytymistä. Olet tehnyt hyvän päätöksen, kiitos siitä!

Jos kuitenkin tavoitteenasi on tavoittaa laajemmin sinun osaamisestasi hyötyviä potentiaalisia asiakkaita tai vaikkapa kehittää omaa erikoistumistasi, suosittelemme lämpimästi varaamaan hieman enemmän aikaa profiilin suunnitteluun ja toteutukseen. Panostettu aika kannattaa, sillä voit parantaa erottautumistasi muun muassa seuraavilla hyväksi havaituilla vinkeillä.

 

1. VISUAALISUUS  “Näen sinut, olet siis olemassa”

Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa! Tämä klisee on terapeutin valinnassa erittäin pätevä sanonta. Kuvittele itsesi apua etsivän asemaan, selailet potentiaalisia ja sinulle sopivia palveluntarjoajia, mutta osalla puuttuu kokonaan kuva. Mitä itse ajattelisit? Vaikuttaisiko kuva tai sen puuttuminen sinun valintaasi? Sivustoltamme etsitään auttamistyön ammattilaisia. Monet apua etsivät etsivät rinnalleen ihmistä, joka kuulisi kivun - oli kyse sitten kehosta, mielestä tai vaikkapa puheesta. Kuvaton profiili sivustollamme vaikuttaa kuvallisiin palveluntarjoajiin verrattuna etäisemmältä ja vähemmän saatavilla olevalta. Kuva tekee profiilistasi sinut, henkilön, oikean ihmisen ja apua etsivät kääntyvät helpommin ihmisen kuin profiilin puoleen.

Valitse siis itsestäsi hyvälaatuinen kuva, joka välittää persoonastasi sen puolen, jonka haluat korostuvan. Jos kerrot olevasi terapeuttina empaattinen, lämmin ja lähestyttävä, voit valita kuvan, joka kuvastaa parhaiten näitä piirteitä. Kuvan ei tarvitse aina olla ammattilaisen ottama ollakseen tarkka ja hyvälaatuinen, nykyään myös puhelimella otetut kuvat ovat todella hyvälaatuisia. Valitse itsestäsi kasvo- tai ylävartaloon rajautuva profiilikuva ja pyydä vaikkapa tuttavaasi ottamaan sellainen hyvässä valossa, luonnossa tai yksiväristä taustaa vasten.

Taustakuva luo myös tunnelman sinusta ja tuo elävyyttä ja kiinnostavuutta profiiliisi. Jos vain mahdollista, valitse hyvälaatuinen sinulle tärkeä kuva omista tai tuttavasi kokoelmista sen sijaan, että käyttäisit ilmaisia kuvapankkikuvia. Kuvapankkikuvat ovat toki laadukkaita ja ammattimaisia, mutta voivat olla myös persoonattomia.

Paljon käytetyt kuvapankkikuvat eivät myöskään tuo lisäarvoa profiilillesi hakukonealgoritmien näkökulmasta ajateltuna. Hetkonen mitä tämä tarkoittaa? Kyllä, Google koko ajan arvioi sivustojen sisällön kiinnostavuutta ja käytetyillä kuvilla on vaikutusta tähän arvioon. Kuvien käyttäminen yleisesti on hyvä juttu, mutta Google kuitenkin tunnistaa paljon käytetyt kuvat ja arvioi, etteivät ne tuo niin paljon uutta ja kiinnostavaa sisältöä kuin uudet sille tuntemattomammat kuvat. Jos siis haluat käyttää kuvapankkikuvaa taustakuvanasi, voit aina tarkistaa sen yleisyyden ja suosittuuden klikkaamalla hiiren oikealla kuvaa ja painamalla “etsi kuva Googlesta”. Hakutulos kertoo onko kuva yleinen vai ei.

 

Vielä kerran korostamme: Muista aina lisätä kuva!

 

2. YMMÄRRETTÄVYYS  “Miten kukaan voi auttaa minua?”

Olet tehnyt profiilin Valitseterapiaan, jotta apua etsivät löytäisivät paremmin juuri sinun tarjoamasi palvelun ja osaamisen luo. Profiilisi on ensimmäinen sanaton keskustelu uuden sinua etsivän ihmisen kanssa, joka ei mahdollisesti ole vielä koskaan kuullut terapiamuodoista tai palveluista, joita voisit hänelle suositella. Et ole tekemässä profiiliasi kollegoiden tai ammattilaisten löydettäväksi, joten sanoita osaamisesi, suuntautumisesi, erikoistumisesi ja palvelusi sellaiselle ihmiselle, joka mahdollisesti kuulee niistä ensimmäistä kertaa. Mieti myös mikä on sinun kohderyhmäsi, jos sinulla on tietty kohderyhmä tai asiakassegmentti, joka hyötyy parhaiten palveluistasi ja erikoistumisestasi, kerro profiilissasi palveluistasi heille.

Kun kerrot palveluistasi, voit käyttää kuvailevia ja konkreettisia esimerkkejä millaisissa asioissa apua etsivä voi kääntyä juuri sinun puoleesi ja miten sinä työskentelet juuri tämän alueen haasteiden parissa. Voit myös kuvailla millaisia keinoja hyödynnät työskentelyssäsi ja mitä apua etsivä voi odottaa varatessaan ajan juuri sinulta. Muista myös kertoa koulutuksestasi ja pohjakoulutuksesta. Yllättävän moni tekee valintaa juuri näihin perustuen, sillä osa kokee tietyn taustan itselleen tärkeäksi, jotta tulisi esimerkiksi paremmin ymmärretyksi. Tietenkään kaikille taustalla tai pohjakoulutuksella ei ole niinkään väliä, mutta jos kerrot itsestäsi enemmän, eräänlainen tutustumisprosessi voi alkaa jo profiilia selatessa.

Oman profiilin kuvaus ja tekstin pituus ei tarvitse hipoa romaanin mittaa, mutta silti tekstin jaksottaminen kappaleisiin voi olla hyvä idea. Myös väliotsikoiden käyttäminen selkeyttää ja parantaa luettavuutta. Jälleen kerran, sinun tuottamallasi kuvauksella itsestäsi on merkitystä myös hakukonemaailmassa. Hakukone arvioi sisällön kiinnostavuutta suhteessa etsittyihin hakusanoihin. Voit miettiä millä hakusanoilla palveluasi mahdollisesti etsitään ja vaikkapa käyttää näitä lauseita ja väliotsikoita kuvauksessasi.

 

VIDEO tuo lisäarvoa

Lisämausteena voit upottaa sinusta ja palvelustasi kertovan videon omaan profiiliisi. Tätä kannattaa harkita vakavasti kahdestakin syystä. Ensinnäkin videolla voit esitellä lyhyessäkin ajassa paljon paremmin sen kuka sinä olet, mitä teet tai kuka voisi hyötyä sinun osaamisestasi. Videon tuottaminen voi tuntua monille suurelta kynnykseltä, mutta nykyinen somen videokulttuuri (youTube, tiktok, instagram) ovat myös olleet omiaan harjaannuttamaan meitä ihan tavallisia ihmisiä varsinaisiksi videotuotannon ja leikkaamisen taitureiksi. No myönnettäköön myös sovellukset ovat nykyään helpompia ja monen helposti saatavilla. Voisitko siis harkita, että tekisit itsestäsi ja palvelustasi videon? Toinen syy miksi suosittelemme lisäämään videon, piilee yllättäen jälleen hakukoneissa. Videoita sisältävät sivustot nostavat sivuston mahdollista kiinnostavuutta Googlen arvioidessa sisältöä. Mutta ei mikä tahansa video, vaan nimenomaan YouTube-video.

 

3. GOOGLATTAVUUS “Mistä löytää terapeutin?”

Viimeinen muttei suinkaan vähäisin vinkkimme koskee googlattavuutta, eli profiilisi hakukoneystävällisyyttä. Aiemmat vinkit toki jo lisäävät sivusi mahdollista kiinnostavuutta hakukoneiden mystisten algoritmien maailmassa, mutta tähän kannattaa varata ihan oma kappaleensa.

Ehkä nyt mietit miksi sinun tulisi miettiä profiilisi hakukoneystävällisyyttä? Eikö Valitseterapia tee hakukoneoptiomointia puolestasi? Teemme kyllä. Me markkinoimme sivustoamme, terapeutteja, eri terapian aloja, sekä tuotamme säännöllisesti sisältöä ja tietoa, palvellaksemme apua etsiviä ja Valitseterapian yhteisöä. Mutta myös te terapeutit olette suuressa roolissa sivustomme sisällön tuotannossa ja sen laadukkuudessa. Olemme yhteisö, jonka voima ja näkyvyys perustuu meihin kaikkiin yksin ja yhdessä. Sinun sisältösi kiinnostavuus ja sen hakukoneystävällisyys hyödyttää sekä sinua itseäsi, mutta samalla myös koko yhteisöä. Jos sisältösi on hakukoneystävällistä, se tarkoittaa, että apua etsivän ei ole tarvinnut löytää tietään edes Valitseterapian sivustolle löytääkseen profiilisi suoraan Googlen ihmeellisestä maailmasta. Miten tämä tapahtuu käytännössä? Sinun profiilisi, sen sisältämä kuvaus, väliotsikot ja erityisesti blogitekstisi nousevat hakukonetuloksiin, koska ne ovat kiinnostavaa ja itse tuotettua sisältöä. Kokeileppa ja googlaa ”Mistä tietää, että tarvitsee terapiaa?” Huomaatko, että blogikirjoitukset aiheesta nousevat korkealle hakutuloksien joukossa.

Miten ihan tavallinen ihminen, jolla ei ole hakukoneoptimointikokemusta voisi tehdä palveluistaan löydettävämpiä? Voi tuntua mahdottomalta ajatukselta, mutta oikeastaan se kuulostaa monimutkaisemmalta kuin onkaan. Asetu hetkeksi sinun asiakkaitesi rooliin. Mitä he sanovat sinulle aivan ensimmäisillä tapaamisilla? Miten he kuvailevat haasteitaan? Nimenomaan! He ovat etsineet juuri näihin kuvailemiinsa haasteisiin apua. Ja kyllä, useimmat meistä tarttuvat Googlen apuun kun alamme etsiä apua - ihan tavallisista parisuhdeneuvoista erilaisiin diagnooseihin. Voit kysyä itseltäsi tai joltain riittävän vähän sinun ammattiasi tuntevalta tutulta, miten hän hakisi Googlesta sinun palveluasi. Usein jo pelkästään sanavalinnat voivat ratkaista ja parantaa näkyvyyttä huomattavasti. Kokeile rohkeasti ja googlaa omaa profiilia, oman palvelun avainsanoja ja blogiotsikoita. Mitä havaitset? Voitko muuttaa sanavalintoja, jotta hakutulokset ja osumatarkkuus paranee?

Ja sitten kipin kapin blogitekstejä väsäämään! Ihan perusteista lähteminen, kuten vaikkapa ”mitä on psykofyysinen fysioterapia?” on täydellinen tapa aloittaa!

 

BONUS

Bonusvinkkinä, muistutamme pitämään omia saatavuustietosi ajan tasalla! Profiilin päivittäminen kannattaa aina, koska myös sillä on hakukoneiden silmissä arvoa. Päivittyvät sivut ovat kiinnostavampia kuin pölyttyvät. Mutta saatavuustietojen päivittäminen kannattaa jo ihan Valitseterapian oman hakualgoritmin takia. Vapaat ajat ja vihreät profiilit nousevat hakutuloksiin ylimmäs!

Toivomme, että sait näistä vinkeistä ymmärrystä, ideoita ja inspiraatiota profiilisi tekemiseen tai päivittämiseen sekä yhteisömme elinvoimaisuuden ylläpitämiseen. Yhteistyössä on voimaa ja yhdessä olemme näkyvämpiä ja löydettävämpiä kuin yksin pakertaessamme. Tästä syystä kehotamme sinua vinkkaamaan kollegalle palvelustamme ja vaikkapa sparrailemaan profiilien tekemisessä toisianne. Muista, että hakukonemaailmassa Valitseterapia-kollegan näkyvyys on hyvä juttu myös sinun näkyvyydellesi! Se lisääntyy, eikä päinvastoin!

 

Terapeutti rekisteröidy tästä palveluumme!

Löydä sinulle sopiva terapeutti: Valitseterapia.fi