Eron edessä... Kuka minä olen eron jälkeen?

Kuva: Eron edessä... Kuka minä olen eron jälkeen?

 

Parisuhteen päättyminen on toivottu tai epätoivottu elämäntilanteen muutos, jossa Minun ja Sinun parisuhde päättyy. Toisinaan Minun suhde Sinuun jää vielä voimaan,  toisinaan sekin päättyy. Parisuhteen päättyessä osapuolet joutuvat luopumaan asioista, mitkä ovat määrittäneet heitä yhdessä ollessaan. Saattaa olla tarpeen määrittää uusiksi unelmia, yhteisiä rituaaleja ja kokemusta toisen ihmisen läheisyydestä ja kannattelusta. Mistä unelmista joudun luopumaan? Miten vietän jatkossa vappuni? Miten maksan elintasoni? Kuka hoitaa koiran? 

Kuka minä olen ilman sinua? Kuka minä olen ilman tätä parisuhdetta, ilman meitä?  Mitä tarkoittaa, kun en ole enää aviomies tai vaimo?

Ennen eroa parisuhde on saattanut voida huonosti pitkänkin aikaa. Toisella tai molemmilla on voinut olla jo pitkään kokemus, että ei ole toisen silmissä hyvä ja ihana. Parisuhteen toinen osapuoli tai molemmat ovat ehkä olleet toistensa kritiikin tai halveksunnan kohteena, ja suhteessa ei ole ollut enää turvallista olla. Osapuolet ovat saattaneet päätyä puolustusbunkkereihin, rakentaneet muurit ympärilleen tai kylmettäneet itseään suhteessa toiseen.  On voinut tulla kokemus: minua ei ymmärretä, en ole arvostettu, en ole tärkeä toiselle. Myös omat tarpeet ovat voineet jäädä sivuun. 

Vaikka eropäätös olisikin osapuolille lopulta helpotus ja turva, se voi samalla herättää myös huolen huomisesta. Kuka minä olen ja miten pärjään yksin? Myös perhe- ja sukulaissuhteet voivat joutu uuden määrittelyn kohteeksi. Millaista suhdetta haluan vaalia etävanhempana lapsiini tai mikä on paikkani ex-kumppanin maailmassa tästä eteenpäin? Entä keneen kumppanin sukulaisista pidän vielä yhteyttä?

 

 

Mihin minä nyt kuulun?

Ihmisen ydintarpeisiin myös kuuluu halu rakastaa ja tulla rakastetuksi, joten tulevat ihmissuhteet saattavat myös mietityttää. Miten pystyn enää paljastamaan tunteitani kenellekään? Tulenko taas torjutuksi tai hylätyksi? Miten rakennan jatkossa toimivan ihmissuhteen, joka ei toista samaa kaavaa?

Näiden ja muiden kysymystesi äärellä suunta erosta eteenpäin voi olla selkeä tai sumuinen. Se, että pystyy pohtimaan mennyttä tai tulevaa, tarkoittaa, että sinun täytyy voida tässä hetkessä riittävän hyvin. Muutenhan sinulla ei olisi energiaa pyörittää muita kuin tämän hetken selviytymistä vaativia asioita mielessäsi. 

Kokeillaan siis hyödyntää tämä hetki suunnan löytymiseen. 

Voit istua tai maata mukavasti. Rentouta lihakset, myös kasvoista. Kieli voi painua paikoilleen kitalakeen. Jos istut, anna myös mahan pehmetä ja pullahtaa ulos säilyttäen kuitenkin ryhtisi. Voit laittaa kätesi mahan ja rinnan päälle. Hengitä nenän kautta. Sulje silmät. Kuuntele ja skannaile nyt hetki oloasi. 

Avaa silmät ja jatka sitten lauseita:

Tulen onnelliseksi...

Jos olisin oikein rohkea…

Ajatus, joka vie minua eteenpäin on…

Lapsille tärkeintä nyt on…

Tärkeintä minulle on…

Parisuhteessa jatkossa arvostan…

Olen hyvä…

Hyväksyn, että...

Perheeni on...

Kaipaan nyt eniten…

Olen tärkeä, koska…

Elämältäni toivon…

Elämässäni aion...

Mitä ajatuksia lauseet herättävät? Mitä tunteita nousee mieleen? Mistä toiminnasta voisit olla ylpeä? 

Kaikenlaisissa eron herättämissä ajatuksissa ja tunteissa voi joskus kaivata ulkopuolista apua. Ihmissuhteen päättyminen saattaa esim. herättää kiintymyssuhdemallimme reagoimaan ja näiden opittujen reagointitapojemme kanssa painiessamme saatamme olla kyvyttömiä näkemään eron jälkeistä metsää puilta. Jos kaipaat näkökulman avausta eron herättämien ajatustesi, tunteidesi tai suuntasi kanssa tai kaipaat oivalluksia uuden ihmissuhteesi kanssa, jotta mennyt ei toistuisi, ota rohkeasti yhteyttä.

Profiilikuva: Annika Kreutzer

Annika Kreutzer

Terapeutin profiili »

Hei, olen Annika, ratkaisukeskeinen lyhytterapeutti ja hengitysohjaaja Tampereelta. Opiskelen tällä hetkellä myös taideterapeuttisten menetelmien käyttöä terapiatyössä. 

Ratkaisukeskeisessä lähestymistavassa ihminen on arvokas ja osaava, haasteidensa aktiivinen ratkaisija. Ratkaisukeskeisyys ei ole nopeita ja valmiita ratkaisuja vaan asiakkaan ja terapeutin yhteistä luovaa oivallusten tuottamista asiakkaan omia ajatuksia, tunteita ja käytöstä hyödyntäen.

Ratkaisukeskeisyyden lisäksi huomion terapeuttina myös asiakkaan kehomieliyhteyden. Monet haasteet näkyvät kehossa kipuina, kehon liikkeenä, rytminä ja asentoina sekä hengityksen häiriöinä. Joskus voikin olla ensimmäinen toimiva keino, että lähdetään tutkimaan kehon ja hengityksen viestejä pulmasta. 

Tarjoan tukeani sekä yksilöille että pariskunnille.

MITEN VOISIN AUTTAA SINUA?

Voin olla tukenasi elämän kriisi- tai muutoskohdissa, kun kaipaat oivalluksia suunnasta tai määränpäästä.

Esim. voimme kasvattaa itsetuntemustasi, jotta löydät tavoittelemasi suunnan tai psykofyysisen otteen avulla etsiä ankkureita sinulle, mihin turvautua haastavassa tilanteessasi. 

Voin olla tukenasi, jos koet itsesi uupuneeksi tai mielialasi on laskussa.

Esim. arvotyöskentelyn avulla voimme tutkia virettäsi nostavia uusia tai tiedostamattomia merkityksellisyyksiä. Tai joskus voi olla vain tärkeää tulla jonkun muun kuin itsensä kannattelemaksi. 

 Voin olla tukenasi, jos tunnet kehossasi hankalaa oloa; esim. stressaantumista, ahdistusta, pelkoa tai kaipaat keinoja esim. jännityksen tunteeseen. Toisinaan oloon saattaa liittyä myös fyysisiä oireita, kuten päänsärkyä tai niskajumeja.

Oletkin jo pitkällä, jos tunnistat hankalaan fyysiseen oloon liittyvän mielen tuotoksen tai toisin päin. Hankalaan oloon saattaisi esim. psykofyysisestä hengityksen ohjauksesta ja mielikuvatyöskentelystä olla apua.

Voin olla tukenasi eri tunteiden ja uskomusten, esim. surun, vihan, häpeän, riittämättömyyden tunteen käsittelyssä ja säätelyssä. Voin olla tukenasi luopumisprosesseissa.

Esim. yhdessä kohtaamalla hankala tunne voimme tunnustella millä keinoin tunne tulisi toivomallasi tavalla kannatelluksi tai rajatuksi. Tai voimme tutkia ajatuksia, tunteita ja toimintayllykkeitä haastavan tunteen tai uskomuksen taustalla. 

Edellä esitetyt kursivoidut tekstit ovat vain esimerkkejä eri vaihtoehtojen joukosta, miten erilaisia kehomielen hankaluuksia voi kohdata. Se, mistä keskustellaan tai mitä lähdetään kokeilemaan on aina yhdessä tuottamaamme ja keskusteluhetkessä syntyvää. 

 

MITEN VOISIN AUTTAA PARISUHDETTASI?

Onko parisuhteesi tunnetasolla sellainen, mitä toivoisit? Onko suhteessanne solmuja, mitä ette omin voimin saa auki? Parisuhteen solmuissa voi esim. olla kokemus suhteessa olevan tilan kapeudesta tai erilaisista odotuksista, kokemus kannatelluksi tulon puutteesta, hellittämisen ja luottamisen vaikeudesta, tunneyhteyden puutteista, sanattoman vuorovaikutuksen ristiriidasta sanalliseen, ym.

Ratkaisukeskeisen, psykofyysisen ja hengitysterapeuttisen otteen avulla voimme lähteä lisäämään tunnetasoista kohtaamista suhteessanne ja luomaan oivalluksia paremmista tavoista olla vuorovaikutuksessa toisiinne.

_____________________________________________________________________________________________________

 

Halusit sitten yksilö- tai pariterapiaa...

Lähdetään yhdessä tapaaminen kerrallaan tutkimaan ja oivaltamaan!

Lyhytterapiasta ei tule asiakkuutta tai kirjauksia rekistereihin, mutta keskustelustamme nostan asioita fläpille, jonka säilytän asianmukaisesti säilytettynä muistini tukena asiakkuutesi ajan. Asiakkaani ovat kokeneet fläpin käytön myös itselleen hyödyllisenä ajatusten ulkoistuessa paperille. Asiakkuuden päättyessä viimeisellä tapaamisella, saat fläpit itsellesi.

Lyhytterapia ei ole sairauden hoitoa eikä se sovellu vaikeisiin psykiatrisiin ongelmiin. Tarvittaessa ohjaan sinua/teitä palveluissa eteenpäin.  

Voit tutustua ajattelutapaani somessa: www.instagram.com/terapia.a.kreutzer/