Eron edessä... Kuka minä olen eron jälkeen?

Kuva: Eron edessä... Kuka minä olen eron jälkeen?

 

Parisuhteen päättyminen on toivottu tai epätoivottu elämäntilanteen muutos, jossa Minun ja Sinun parisuhde päättyy. Toisinaan Minun suhde Sinuun jää vielä voimaan,  toisinaan sekin päättyy. Parisuhteen päättyessä osapuolet joutuvat luopumaan asioista, mitkä ovat määrittäneet heitä yhdessä ollessaan. Saattaa olla tarpeen määrittää uusiksi unelmia, yhteisiä rituaaleja ja kokemusta toisen ihmisen läheisyydestä ja kannattelusta. Mistä unelmista joudun luopumaan? Miten vietän jatkossa vappuni? Miten maksan elintasoni? Kuka hoitaa koiran? 

Kuka minä olen ilman sinua? Kuka minä olen ilman tätä parisuhdetta, ilman meitä?  Mitä tarkoittaa, kun en ole enää aviomies tai vaimo?

Ennen eroa parisuhde on saattanut voida huonosti pitkänkin aikaa. Toisella tai molemmilla on voinut olla jo pitkään kokemus, että ei ole toisen silmissä hyvä ja ihana. Parisuhteen toinen osapuoli tai molemmat ovat ehkä olleet toistensa kritiikin tai halveksunnan kohteena, ja suhteessa ei ole ollut enää turvallista olla. Osapuolet ovat saattaneet päätyä puolustusbunkkereihin, rakentaneet muurit ympärilleen tai kylmettäneet itseään suhteessa toiseen.  On voinut tulla kokemus: minua ei ymmärretä, en ole arvostettu, en ole tärkeä toiselle. Myös omat tarpeet ovat voineet jäädä sivuun. 

Vaikka eropäätös olisikin osapuolille lopulta helpotus ja turva, se voi samalla herättää myös huolen huomisesta. Kuka minä olen ja miten pärjään yksin? Myös perhe- ja sukulaissuhteet voivat joutu uuden määrittelyn kohteeksi. Millaista suhdetta haluan vaalia etävanhempana lapsiini tai mikä on paikkani ex-kumppanin maailmassa tästä eteenpäin? Entä keneen kumppanin sukulaisista pidän vielä yhteyttä?

 

 

Mihin minä nyt kuulun?

Ihmisen ydintarpeisiin myös kuuluu halu rakastaa ja tulla rakastetuksi, joten tulevat ihmissuhteet saattavat myös mietityttää. Miten pystyn enää paljastamaan tunteitani kenellekään? Tulenko taas torjutuksi tai hylätyksi? Miten rakennan jatkossa toimivan ihmissuhteen, joka ei toista samaa kaavaa?

Näiden ja muiden kysymystesi äärellä suunta erosta eteenpäin voi olla selkeä tai sumuinen. Se, että pystyy pohtimaan mennyttä tai tulevaa, tarkoittaa, että sinun täytyy voida tässä hetkessä riittävän hyvin. Muutenhan sinulla ei olisi energiaa pyörittää muita kuin tämän hetken selviytymistä vaativia asioita mielessäsi. 

Kokeillaan siis hyödyntää tämä hetki suunnan löytymiseen. 

Voit istua tai maata mukavasti. Rentouta lihakset, myös kasvoista. Kieli voi painua paikoilleen kitalakeen. Jos istut, anna myös mahan pehmetä ja pullahtaa ulos säilyttäen kuitenkin ryhtisi. Voit laittaa kätesi mahan ja rinnan päälle. Hengitä nenän kautta. Sulje silmät. Kuuntele ja skannaile nyt hetki oloasi. 

Avaa silmät ja jatka sitten lauseita:

Tulen onnelliseksi...

Jos olisin oikein rohkea…

Ajatus, joka vie minua eteenpäin on…

Lapsille tärkeintä nyt on…

Tärkeintä minulle on…

Parisuhteessa jatkossa arvostan…

Olen hyvä…

Hyväksyn, että...

Perheeni on...

Kaipaan nyt eniten…

Olen tärkeä, koska…

Elämältäni toivon…

Elämässäni aion...

Mitä ajatuksia lauseet herättävät? Mitä tunteita nousee mieleen? Mistä toiminnasta voisit olla ylpeä? 

Kaikenlaisissa eron herättämissä ajatuksissa ja tunteissa voi joskus kaivata ulkopuolista apua. Ihmissuhteen päättyminen saattaa esim. herättää kiintymyssuhdemallimme reagoimaan ja näiden opittujen reagointitapojemme kanssa painiessamme saatamme olla kyvyttömiä näkemään eron jälkeistä metsää puilta. Jos kaipaat näkökulman avausta eron herättämien ajatustesi, tunteidesi tai suuntasi kanssa tai kaipaat oivalluksia uuden ihmissuhteesi kanssa, jotta mennyt ei toistuisi, ota rohkeasti yhteyttä.

Profiilikuva: Annika Kreutzer

Annika Kreutzer

Terapeutin profiili »

Kiva kun poikkesit sivulleni! Olen Annika, ratkaisukeskeinen lyhytterapeutti, taideterapeuttisten menetelmien ohjaaja sekä hengitysohjaaja Tampereelta. 

Päivätyökseni toimin perheiden vuorovaikutuksen ja tunnetaitojen parissa Tampereen kaupungin perhepalveluissa. Tunneasioissa auttaminen onkin minun sekä sydäntä lähellä että ominta ydinosaamistani. Terapeuttina olen lämmin ja sensitiivinen. 

(Tutustu lisää: www.instagram.com/terapia.a.kreutzer/)

 

MITEN RATKAISUKESKEINEN LYHYTTERAPIA VOISI AUTTAA SINUA?

Ratkaisukeskeinen. Ihminen on arvokas ja osaava, myös siellä aallon pohjalla. Parhaimmillaan ratkaisukeskeisyys on voimauttavaa asiakkaan ja terapeutin yhteistä luovaa oivallusten tuottamista. 

Lyhytterapia. Lyhytkestoista, matalan kynnyksen keskusteluapua ilman lähetteitä. Tarkoitettu ihan meille jokaiselle, kun elämä tuo mutkia matkaan. Tai ihan vaan silloinkin, kun elämänvaiheessasi haluat tutkia itseäsi ja mahdollisuuksiasi.

Tapaamisilla etänä videoyhteydellä:

✨ Voimme kasvattaa itsetuntemustasi esim. uuden elämän tilanteen edessä tai haaveillessasi mahdollisuuksistasi.

Voin olla tukenasi elämän kriisi- tai muutoskohdissa, kun kaipaat oivalluksia suunnasta tai määränpäästä.

Voin olla tukenasi, jos koet itsesi uupuneeksi arjen pyörityksessä tai mielialasi on laskussa.

 Voin olla tukenasi, jos tunnet kehossasi hankalaa oloa; esim. stressaantumista, ahdistusta, pelkoa tai kaipaat keinoja esim. jännityksen tunteeseen. 

Voin olla tukenasi eri tunteiden ja uskomusten, esim. surun, vihan, häpeän, riittämättömyyden tunteen käsittelyssä ja säätelyssä.

Voin olla tukenasi luopumisprosesseissa.

Taideterapeuttiset menetelmät ovat nyt myös osa palveluvalikoimaani. Itse maalattuja/piirrettyjä kuvia terapiassa hyödynnettäessä ei tarvitse olla taitava piirtäjä. Tuotosta ei arvioida taiteen tai onnistumisen näkökulmasta. Vain sinä annat kuvallesi merkityksen. Etätapaamisella keskustelemme tilanteestasi, työstämme sitä kuvan tekemisen keinoin ja keskustelemme kuvasta. Materiaalin ja välineet kuvan tekemiseen saat valita itse. Esim. vesivärit, vahakynät ym. toimivat oikein hyvin. 

Kuvalliset menetelmät (itse tehdyt ja valmiit painetut kuvat) tarjoavat loistavan tunnekielen mieleemme ja voivatkin tuoda meille näkyväksi jotain sellaista, mitä emme sanoin ole pystyneet vielä löytämään.  

Kuvalliset menetelmät sopivat erityisen hyvin esim. itsetuntemuksen, näkökulmien, suunnan ja suhteiden tutkimiseen.  Sopivat sekä lähi- että etäyhteyteen.

 

__________________________________________________________________________________________________

Otahan yhteyttä ja lähdetään yhdessä tapaaminen kerrallaan tutkimaan ja oivaltamaan! Keskustelen mielelläni kanssasi etukäteen, jotta voimme miettiä olisiko ratkaisukeskeisestä lyhytterapiasta juuri sinulle apua.

Lyhytterapiasta ei tule asiakkuutta tai kirjauksia rekistereihin, mutta keskustelustamme nostan tarvittaessa asioita paperille, jonka säilytän asianmukaisesti säilytettynä muistini tukena asiakkuutesi ajan. Asiakkaani ovat kokeneet esim. fläpin käytön myös itselleen hyödyllisenä ajatusten ulkoistuessa paperille. Asiakkuuden päättyessä viimeisellä tapaamisella, saat paperin/fläpin itsellesi.

Lyhytterapia ei ole sairauden hoitoa eikä se sovellu vaikeisiin psykiatrisiin ongelmiin. Tarvittaessa ohjaan sinua palveluissa eteenpäin.