Haastavat tunteet kehossa ja mielessä

Kuva: Haastavat tunteet kehossa ja mielessä

Tunteet ovat ajatusten ja toimintakyvyn lisäksi yksi elämämme kulmakivistä. Olemmehan tuntevia, ajattelevia ja toimivia ihmisiä. Voimme ajatella, että meillä on hereillä ollessamme koko ajan jokin tunne päällä. Päällä voi olla miellyttävä  ja voimia antava tunne, neutraali ja huomaamaton tunne, tai päällä voi olla tunne, joka haastaa ajatuksiamme ja toimintakykyämme. Nämä päällä olevat tunteet ohjaavat toimintaamme ja ajatuksiamme, ja toisinpäin.

Miten sinä kohtaat tätä yhtä ihmiselämälle tärkeää puoltasi eli tunteitasi? 

Toiset tunteet toivotamme mielellämme kylään. Toisten tunteiden olemassaolosta emme niin välittäisi ja jotkut ovat jopa sellaisia, että saatamme pelätä niiden heräämistä. Miten sinä kohtaat ja käsittelet sellaisen tunteesi, joka kenties haastaa sinua olemassaolollaan? Miten tulet toimeen vihasi kanssa? Miten siedät häpeää? Millä keinoin kestät jännityksen? Mistä saat voimia pettymyksen sietoon? Miten kampitat alakulon? Mistä löydät turvan pelon tunteen tueksi?

Oletko kenties ohittaja, velloja, säikähtäjä, patoaja, käsittelijä, purkautuja, itsensä tarkkailija, hyväksyjä, tai jotain muuta? 

Tyylisi reagoida tunteeseen, on se sitten toivottu tai epätoivottu,  on varmasti auttanut sinua jollain tavalla elämässäsi ja siitä on ollut sinulle hyötyä tilanteissa. Kehosi on myös tottunut tapaasi ja alkaa siten helposti vireytyä tutussa tilanteessa tutulla tavalla ellemme sille muuta opeta. Tähän ei aina tietoinen mieli pääse edes mukaan.  Tunteenhallinnan parissa työskennellessä kuuleekin toisinaan lauseen: "En voi itselleni mitään!". Tämä on normaali ensireaktio kehoreaktioiden kampitukseen. Pienestä polusta tulee kuitenkin lopulta leveä polku, kun on malttia ja tahtoa mukana.  

Tunteen hallintaan ei ole hokkuspokkus -keinoja. Tässä kuitenkin muutama idea, mitä voit kokeilla.

Miten tunteita voi AJAN KANSSA saada hallintaan?

YRITÄ HYVÄKSYÄ TUNNE. Tunteita tulee ja menee. Voitko pysähtyä tämän viestin tuojasi äärelle ja miettiä, mistä tunne sinulle kuiskuttaa? Mistä täyttymättömistä tarpeista tunne yrittää kertoa? Voiko tunteelle sanoa kuin vierailijalle. Kiitos, kun kävit!

Etsi TOISIA IHMISIÄ tunteesi kuulijaksi. Sanomalla tunteesta ääneen jollekin joka ymmärtää ja hyväksyy, tunteen voimakkuus saattaa jo sillä puolittua. Tarve tulla ymmärretyksi voidaankin nähdä yhtenä ihmisen perustarpeista. Myös se, että kerrot tunteestasi itsellesi ääneen, voi jo auttaa.

HYÖDYNNÄ MIELIKUVIA tunnetaidoissa. Esimerkiksi, koetko jääneesi tiettyjen tunteiden kanssa lapsena yksin ja ilman keinoja? Voit kokeilla mielikuvissa hoitaa menneitä kokemuksia. Kuvittele sinut toimimassa lapsuuden tilanteessa, aikuisena lapsen kanssa. Mitä viestiä tai millaista toimintaa sisäinen lapsesi tässä tilanteessa sinulta kaipaisi? 

Mielikuvia voi myös hyödyntää kuvittelemalla tunnetta herättävä tilanne etukäteen. Miten mielikuvissa toimit tilanteessa parhaalla mahdollisella tavalla itsesi tai läheistesi hyödyksi. Kuvittele tilanteen paras mahdollinen kulku sekä sinuna itsenäsi että ulkopuolelta seuraajan silmin.

RAUHOITA ITSESI PUHEELLA. Millainen sisäinen puhe sinua tunteessasi rauhoittaisi? Helpottavan mantran voi kokeilla löytää kysymällä alkuun itseltään: Mitä minä tarvitsisin juuri nyt?

TUNNEKEHON HALTUUNOTTO. Kokeile rauhoittaa tunteitasi myös kehollasi, esimerkiksi liikkeellä tai hengityksellä. Tiesitkö muuten, että hengityksellä on suora yhteys tunteisiin ja alitajuntaan? Hengitykseen vaikuttamalla luot näin ollen suoran väylän myös tunteisiin. 

Kokeile luoda etukäteen kehoon rauhoittava kieli hermostoa rauhoittamalla. Lähde tutkimaan, mitä kehosi tunteessa kaipaa? Kaipaako tunne rauhallista vai nopeaa toimintaa? Millainen mielikuva, tuoksu, väri rauhoittaisi hengityksesi? Tositoimissa usein vasta selviää, mikä lopulta auttaa. Oikean toiminnan löytäessäsi tunnet olevasi paremmin läsnä tilanteessa ja rauhassa myös haastavassa tunteessasi. 

 

Kaipaatko sitä, että sinä hallitsisit tunteesi eikä tunne hallitsisi sinua?

Mitä hyötyä sinulle olisi siitä, jos olisit paremmin yhteydessä tunteisiisi? Mitä hyötyä siitä olisi lähipiirillesi?

Missä tilanteissa olet toivonut, että osaisit suhtautua tunteeseesi eri tavalla? 

Voit testata ylläolevia keinoja yhteyden luomiseen sekä tunnehallintaan. Jos näistä ei ole apua, autan mielelläni lisää.

Profiilikuva: Annika Kreutzer

Annika Kreutzer

Terapeutin profiili »

Hei, olen Annika, ratkaisukeskeinen lyhytterapeutti ja hengitysohjaaja Tampereelta. Opiskelen tällä hetkellä myös taideterapeuttisten menetelmien käyttöä terapiatyössä. 

Ratkaisukeskeisessä lähestymistavassa ihminen on arvokas ja osaava, haasteidensa aktiivinen ratkaisija. Ratkaisukeskeisyys ei ole nopeita ja valmiita ratkaisuja vaan asiakkaan ja terapeutin yhteistä luovaa oivallusten tuottamista asiakkaan omia ajatuksia, tunteita ja käytöstä hyödyntäen.

Ratkaisukeskeisyyden lisäksi huomion terapeuttina myös asiakkaan kehomieliyhteyden. Monet haasteet näkyvät kehossa kipuina, kehon liikkeenä, rytminä ja asentoina sekä hengityksen häiriöinä. Joskus voikin olla ensimmäinen toimiva keino, että lähdetään tutkimaan kehon ja hengityksen viestejä pulmasta. 

Tarjoan tukeani sekä yksilöille että pariskunnille.

MITEN VOISIN AUTTAA SINUA?

Voin olla tukenasi elämän kriisi- tai muutoskohdissa, kun kaipaat oivalluksia suunnasta tai määränpäästä.

Esim. voimme kasvattaa itsetuntemustasi, jotta löydät tavoittelemasi suunnan tai psykofyysisen otteen avulla etsiä ankkureita sinulle, mihin turvautua haastavassa tilanteessasi. 

Voin olla tukenasi, jos koet itsesi uupuneeksi tai mielialasi on laskussa.

Esim. arvotyöskentelyn avulla voimme tutkia virettäsi nostavia uusia tai tiedostamattomia merkityksellisyyksiä. Tai joskus voi olla vain tärkeää tulla jonkun muun kuin itsensä kannattelemaksi. 

 Voin olla tukenasi, jos tunnet kehossasi hankalaa oloa; esim. stressaantumista, ahdistusta, pelkoa tai kaipaat keinoja esim. jännityksen tunteeseen. Toisinaan oloon saattaa liittyä myös fyysisiä oireita, kuten päänsärkyä tai niskajumeja.

Oletkin jo pitkällä, jos tunnistat hankalaan fyysiseen oloon liittyvän mielen tuotoksen tai toisin päin. Hankalaan oloon saattaisi esim. psykofyysisestä hengityksen ohjauksesta ja mielikuvatyöskentelystä olla apua.

Voin olla tukenasi eri tunteiden ja uskomusten, esim. surun, vihan, häpeän, riittämättömyyden tunteen käsittelyssä ja säätelyssä. Voin olla tukenasi luopumisprosesseissa.

Esim. yhdessä kohtaamalla hankala tunne voimme tunnustella millä keinoin tunne tulisi toivomallasi tavalla kannatelluksi tai rajatuksi. Tai voimme tutkia ajatuksia, tunteita ja toimintayllykkeitä haastavan tunteen tai uskomuksen taustalla. 

Edellä esitetyt kursivoidut tekstit ovat vain esimerkkejä eri vaihtoehtojen joukosta, miten erilaisia kehomielen hankaluuksia voi kohdata. Se, mistä keskustellaan tai mitä lähdetään kokeilemaan on aina yhdessä tuottamaamme ja keskusteluhetkessä syntyvää. 

 

MITEN VOISIN AUTTAA PARISUHDETTASI?

Onko parisuhteesi tunnetasolla sellainen, mitä toivoisit? Onko suhteessanne solmuja, mitä ette omin voimin saa auki? Parisuhteen solmuissa voi esim. olla kokemus suhteessa olevan tilan kapeudesta tai erilaisista odotuksista, kokemus kannatelluksi tulon puutteesta, hellittämisen ja luottamisen vaikeudesta, tunneyhteyden puutteista, sanattoman vuorovaikutuksen ristiriidasta sanalliseen, ym.

Ratkaisukeskeisen, psykofyysisen ja hengitysterapeuttisen otteen avulla voimme lähteä lisäämään tunnetasoista kohtaamista suhteessanne ja luomaan oivalluksia paremmista tavoista olla vuorovaikutuksessa toisiinne.

_____________________________________________________________________________________________________

 

Halusit sitten yksilö- tai pariterapiaa...

Lähdetään yhdessä tapaaminen kerrallaan tutkimaan ja oivaltamaan!

Lyhytterapiasta ei tule asiakkuutta tai kirjauksia rekistereihin, mutta keskustelustamme nostan asioita fläpille, jonka säilytän asianmukaisesti säilytettynä muistini tukena asiakkuutesi ajan. Asiakkaani ovat kokeneet fläpin käytön myös itselleen hyödyllisenä ajatusten ulkoistuessa paperille. Asiakkuuden päättyessä viimeisellä tapaamisella, saat fläpit itsellesi.

Lyhytterapia ei ole sairauden hoitoa eikä se sovellu vaikeisiin psykiatrisiin ongelmiin. Tarvittaessa ohjaan sinua/teitä palveluissa eteenpäin.  

Voit tutustua ajattelutapaani somessa: www.instagram.com/terapia.a.kreutzer/